
ANEM Monitoring Izveštaj br. 67, za decembar 2015. 

VII ZAKLJUČAK 

 

Decembar je definitivno obeležen skandaloznom izjavom ministra odbrane Bratislava 

Gašića da „voli novinarke koje lako kleknu”, kao i onim što je nakon te izjave usledilo. S 

jedne strane, predsednik Vlade Srbije Aleksandar Vučić najavio je da će ministar odbrane 

zbog svog ispada biti smenjen, što jeste važno jer označava stvaranje jedne nove klime u 

Srbiji, klime u kojoj se za seksističke i diskriminatorne izjave odgovara, makar politički. 

Ono što, međutim, nije bilo dobro, jeste činjenica da se sa smenom ministra Gašića, dalje 

od njene najave nije otišlo. Ono što takođe nije bilo dobro jeste to što smo bili svedoci 

neprimerene sekundarne viktimizacije napadnute novinarke, koja je, u izjavi koja je 

stigla iz kruševačkog odbor SNS-a, optužena da je za novčanu naknadu „instruisana da 

isporovocira ministra", a istovremeno izložena i najprizemnijem i vulgarnom 

zlostavljanju, uvredama i pretnjama na društvenim mrežama. SNS se jeste ogradio od 

navoda svog kruševačkog odbora, ali je nakon Gašićeve izjave postalo više nego 

očigledno da u Srbiji nisu razvijeni mehanizmi zaštite od sekundarnog zlostavljanja na 

društvenim mrežama, što nužno ima za posledicu jačanje osećaja nebezbednosti i 

ugroženosti kod novinara. Ovaj slučaj je pokazao izostanak empatije i solidarnosti u 

dobrom delu društva. Pravni tim B92 podneo je nadležnom tužilaštvu krivičnu prijavu 

protiv odgovornih za zlostavljanje i mučenje novinarke na društvenim mrežama. Ukoliko 

bi tužilaštvo odlučilo da po ovoj prijavi pokrene postupak, to bi bio prvi slučaj „sajber" 

zlostavljanja novinara koji bi se našao pred sudovima u Srbiji, čime bi, i bez dugotrajnih i 

teških izmena zakona, mogao biti kreiran mehanizam zaštite ne samo novinara već i 

drugih koji su izloženi sekundarnoj viktimizaciji na društvenim mrežama. 

 

U decembru je javnosti predstavljen i Izveštaj Saveta za brobu protiv korupcije o 

mogućem uticaju institucija javnog sektora na medije kroz plaćanje usluga oglašavanja i 

marketinga. Ovo je treći izveštaj istog tela koji se odnosi na medijsku sferu. Prethodni su 

bili objavljeni u septembru 2011. godine i februaru 2015. godine. Izveštaj se bazira na 

informacijama koje je Savet pribavio od 124 državna organa, organizacija, fondova, 

javnih preduzeća, privrednih društava sa većinskim državnim kapitalom, kao i organa 

lokalne samouprave, o uslugama marketinga, oglašavanja, PR uslugama, uslugama 

promotivnih i medijskih kampanja, uslugama izrade i održavanja veb sajtova, 

sponzorstvima, donatorstvima i poslovno-tehničkoj saradnji sa medijima, ugovorenim i 

realizovanim počev od 2011. do kraja 2014. godine. Analizom dostavljene dokumentacije 

utvrđeno je da je za pomenute usluge u posmatranom periodu utrošeno 60,9 miliona 

evra, a projekcije Saveta su, ako bi se uzorak proširio na celu Srbiju, da je potrošeno čak 

800 miliona evra. Ako se uzme u obzir da u posmatranom  periodu celokupna vrednost 

tržišta oglašavanja po godini nije prelazila 160 miliona evra, dolazi se do zaključka da je 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 67, za decembar 2015. 

javni sektor najveći finansijer medija u Srbiji, te da pružaoci medijskih usluga najviše 

zavise upravo od javnog sektora, kao apsolutno najdominantnijeg igrača na tržištu 

oglašavanja i medijskoj sceni Srbije uopšte. 

 

U ovom našem izveštaju ukazujemo da je trebalo da zabrana neposrednog budžetskog 

finansiranja medija, obavezna privatizacija i projektno sufinansiranje omoguće da se 

javnim sredstvima u medijskoj sferi umesto kupovine političkog uticaja isključivo u 

interesu oligarhija na vlasti, finansiraju sadržaji od javnog interesa koji nisu nužno 

komercijalni. Izveštaj Saveta za borbu protiv korupcije pokazuje da je problem kupovine 

uticaja na javno mnjenje javnim sredstvima, a zarad nečijih privatnih interesa, problem 

koji je daleko širi od direktnog budžetskog finansiranja medija, i da se neprimereni uticaj 

ostvaruje na niz drugih, kreativnih načina. Preporuke Saveta za borbu protiv korupcije 

insistiraju na zаkоnоdаvnom оkviru koji bi uspоstаvio јаsna mеrilа zа оcеnu 

оprаvdаnоsti i svrsishоdnоsti оglаšаvаnjа instituciја јаvnоg sеktоrа, zabranio јаvnim 

prеduzеćimа zaključivanje spоnzоrskih ugovora i dоniranja јаvnog nоvca. Savet, takođe, 

predlaže i izmene zаkоnоdаvnog оkvira kojima bi se pоsrеdničke аgеnciјe isključile iz 

poslova vezanih za оglаšаvаnje držаvnih оrgаnа.  

 

Podsećamo da smo i u ovim izveštajima često ukazivali na neophodnost regulacije 

оglаšаvаnjа instituciја јаvnоg sеktоrа, kako u interesu transparentnog i odgovornog 

trošenja javnog novca, tako i u cilju nediskriminatornog tretmana medija kao prenosilaca 

oglasnih poruka. U tom smislu, Izveštaj Saveta za borbu protiv korupcije trebalo bi 

iskoristiti pre svega za otvaranje najšire javne debate o pravcu akcija kojima bi se ova 

materija napokon, na zadovoljavajući način, pravno uredila. 

 

U kontekstu beogradskog konkursa, na kome je 23 od ukupno 45 miliona dinara 

dodeljeno RTV Studio B, bavimo se i projektnim sufinansiranjem. U tom konkretnom 

slučaju, projekte je razmatrala konkursna komisija u kojoj nije bilo predstavnika najvećih 

novinarskih i medijskih udruženja, iako su ona uredno poslala svoje predloge za članove. 

Da sve bude još gore, jedan od članova komisije bio je novinar nijednog drugog medija do 

„srećnog dobitnika”- Studija B. Rešenje o dodeli sredstava je samo formalno obrazloženo, 

i ne sadrži razloge na kojima se bazirao izbor projekata. Sve ovo u direktnoj je 

suprotnosti sa odredbama Zakona o javnom informisanju i medijima. Iznos opredeljenih 

sredstava pobuđuje sumnju da je konkurs zapravo i raspisan samo da bi se novac dodelio 

novim vlasnicima Studija B, a slične sumnje javile su se i povodom dodeljivanja sredstava 

u Kruševcu i Kragujevcu. Naime, RTV Kruševac je prodat za iznos od 14.000 evra Radoici 

Milosavljeviću, a RTV Kruševac, sa novim vlasnikom po okončanju privatizacije, dobio je 

na konkursu sredstva u iznosu od 2.100.000 dinara, što je nešto više od 17.000 evra. Od 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 67, za decembar 2015. 

ukupno sedam projekata na kruševačkom konkursu, četiri su dobila sredstva, a sam RTV 

Kruševac dobio je četiri puta više sredstava od svih ostalih dobitnika zajedno. U 

Kragujevcu je konkurs najpre raspisan, pa poništen, a potom je rebalansom gradskog 

budžeta već privatizovanoj RTV Kragujevac, čiji je vlasnik takođe postao Radoica 

Milosavljević, dodeljeno 30 miliona dinara po osnovu subvencija, opet u direktnoj 

suprotnosti sa  Zakonom o javnom informisanju i medijima.   

 

U ovom izveštaju bavimo se pitanjem kako sačuvati projektno sufinansiranje, a sprečiti 

ovakvu neprihvatljivu praksu. Rešenje bi, čini se, trebalo tražiti u tome da se predvide 

sankcije za neispunjavanje obaveza organa javnih vlasti, a naročito obaveza koje se 

odnose na opredeljivanje sredstava za projektno sufinansiranje u budžetu i raspisivanje 

javnih konkursa. Takođe, trebalo bi obezbediti veću transparentnost postupka, od 

raspisivanja javnog konkursa, pa sve do donošenja odluke, a posebno predvideti obavezu 

objavljivanja zapisnika stručnih komisija, kako bi se javnosti stavio na uvid način na koji 

je komisija „merila” ostvarivanje javnog interesa konkretnim projektima. Na posletku, 

adekvatnu evaluaciju projekata valjalo bi olakšati stadardizacijom projektnog 

sufinansiranja, jedinstvenim i preciznije formulisanim pravilima za evaluaciju.  

 

Izveštaj se bavi i izborom kandidata za članove Saveta Regulatornog tela za elektronske 

medije, u kontekstu predloga poslanice SNS-a Dušice Stojković Odboru za kulturu i 

informisanje da Skupštini uputi zahtev za autentično tumačenje člana 11. Zakona o 

elektronskim medijima koji uređuje postupak izbora ovlašćenih kandidata. Predloženim 

autentičnim tumačenjem tog člana Zakona, organizacije koje ulaze u krug organizacija 

koje zajedno čine jedinstvenog ovlašćenog predlagača bile bi naterane da ako dogovorom 

ne uspeju da utvrde konačan predlog dva kandidata za člana Saveta, glasaju samo za 

jednog kandidata. Ovakvo tumačenje problematično je iz više razloga. Prvo, ono ne 

proizlazi iz samog teksta zakona. Organizacije, svaka ponaosob, imaju pravo da 

kandiduju dva kandidata, te se ne vidi zašto bi, ako već smeju da predlože dva kandidata, 

u odsustvu dogovora morale da glasaju samo za jednog. Čini se da bi same organizacije 

koje ulaze u krug organizacija koje zajedno čine jedinstvenog ovlašćenog predlagača 

morale da imaju slobodu da same izaberu način na koji će utvrditi predlog dva kandidata, 

umesto što bi im taj način bio nametnut.  

 

U delu izveštaja koji je posvećen monitoringu procesa usvajanja novih zakona bavimo se 

izmenama Zakona o javnim medijskim servisima i Zakonom o privremenom uređivanju 

načina naplate takse za javni medijski servis. Izmenama Zakona o javnim medijskim 

servisima predviđeno je da se javni medijski servisi i u 2016. godini delimično finansiraju 

iz budžeta, i to za obavljanje osnovne delatnosti,. Zakon o privremenom uređivanju 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 67, za decembar 2015. 

načina naplate takse za javni medijski servis predviđa da se naplata takse vrši preko 

snabdevača električnom energijom. Pored načina naplate takse, Zakon u članu 9. uređuje 

i njenu visinu, fiksirajući je na iznos od 150 dinara. Nekoliko stvari ostalo je nejasno 

nakon ovakvog produžetka budžetskog finansiranja osnovne delatnosti javnog medijskog 

servisa. Prvo, nije jasno kako će se primenjivati odredbe Zakona o javnim medijskim 

servisima koje su i ranije omogućavale budžetsko finansiranje projekata koji se odnose 

na posebne ciljeve javnog interesa, kao i kako će izmene uticati na metodologiju praćenja 

prihoda i rashoda javnih servisa. Drugo, postavlja se pitanje svrhe uspostavljenog 

sistema finansiranja predviđenog Zakonom o javnim medijskim servisima, ako se njegovi 

ključni delovi mogu iz godine u godinu menjati, a formalno napušten model budžetskog 

finansiranja, takođe, iz godine u godinu, produžavati. Budžetsko finansiranje, 

jednostavno, ne podstiče finansijsku disciplinu javnih medijskih servisa i, povrh svega, 

olakšava neprimerene pritiske na uređivačku nezavisnost. Pored toga, predložena 

rešenja mogla bi dovesti do problema u praksi i još više udaljiti javne servise od 

ekonomski održivog modela finansiranja.   

 

U ovom izveštaju bavimo se i postupkom kontrole koji je Zaštitnik građana sproveo u 

Komunalnoj policiji grada Beograda, kao i postupkom kontrole koji je Poverenik za 

informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti sproveo u psihijatrijskoj klinici 

„Laza Lazarević”, a u vezi sa neovlašćenim objavljivanjem podataka iz te klinike u 

programu TV Pink.  

U delu izveštaja posvećenom procesu digitalizacije bavimo se odlukom Regulatornog tela 

za elektronske medije da se pokrajinski javni servis više ne emituje iz alotmenta Avala, a 

u delu posvećenom procesu privatizacije, likvidacijom JP Tanjug, ali i činjenicom da 

gotovo dva meseca nakon isteka zakonskog roka i nakon odluke vlade, Tanjug nastavlja 

nesmetano da obavlja svoju delatnost, bez ikakve reakcije nadležnih državnih organa. 

 

Kao svojevrstan zaključak, na isteku 2015. godine moramo da ukažemo na sledeće:  

 

Društveni položaj i ugled koji medijski profesionalci, a posebno novinari, uživaju u 

društvu, u toj meri je narušen da solidarnost jednog dobrog dela javnosti izostaje čak i u 

slučajevima u kojima su oni očigledno i nesporno izloženi pretnjama i napadima ili 

izloženi uvredama, a ugroženi bivaju dodatno viktimizovani, pre svega na društvenim 

mrežama, gde bivaju optuženi da su sami krivi za napad, da su mu doprineli, da su ga 

iskonstruisali, da su bili plaćeni da ga izmisle, i slično. Ovakva viktimizacija nakon napada 

i uvreda ne može se drugačije kvalifikovati nego kao linč i zlostavljanje, i neophodno je 

iznaći mehanizme, kako bi se novinari od nje zaštitili. U suprotnom, napadi na novinare, 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 67, za decembar 2015. 

pretnje ili uvrede kojima su izloženi ostajaće sve češće neprijavljeni, ostajaće „siva 

brojka” skrivena od javnosti, zbog straha žrtava od novog zlostavljanja, pre svega na 

društvenim mrežama, ali i ne samo na njima, koje po pravilu usledi nakon svakog sličnog 

incidenta. Ništa bitno neće se promeniti ni nakon napada na Zlatiju Labović, ne samo ako 

premijerovo obećanje da će ministar biti smenjen ostane neispunjeno već ni ako 

odgovorni za nastavak zlostavljanja, kome je bila izložena u danima koji su usledili nakon 

što je i sam ministar Gašić priznao da za svoj sramni postupak nema opravdanja, ne budu 

izvedeni pred lice pravde. U suprotnom, novinari će biti vređani, ponižavani i napadani i 

dalje, samo što će biti sve manje onih novinara koji će napade na sebe uopšte prijavljivati.  

 

Drugi zaključak, koji nam se nakon decembra sam nameće, jeste to da je implementacija 

projektnog sufinansiranja dovoljno kompromitovana da je neophodno hitno menjati 

propise koji je regulišu, i to pre svega tako što bi se predvidele sankcije za neispunjavanje 

obaveza organa javnih vlasti, a naročito obaveza opredeljivanja sredstava u budžetu za 

projektno sufinansiranje i raspisivanja javnih konkursa. Takođe, neophodno je uraditi 

više kako bi ovi postupci bili zaista transparentni, te sve nivoe vlasti koji sufinansiraju 

medijske projekte obavezati da pored konkursa i rešenja o raspodeli, objavljuju i 

zapisnike stručnih komisija. Na posletku, valjalo bi stadardizovati pravila za evaluaciju i 

dosledno ih se pridržavati. Nažalost, implementacijom projektnog sufinansiranja moći 

ćemo da budemo zadovoljni tek kada, po prvi put, bude bila doneta odluka kojom će 

dodeljena sredstva morati da budu vraćena u budžet, bilo zato što su nepravilno 

dodeljena, ili nenamenski utrošena. Dok se to ne bude desilo, ostaće sumnja da projektno 

sufinansiranje formalno postoji, ali da se suštinski ništa nije promenilo, a posebno da 

interes javnosti ništa bolje nije zaštićen nego što je to bio slučaj u starim vremenima 

direktnog budžetskog finansiranja.  

 


